“Lyrisch abstract” betekent een abstracte kunstvorm waarin toch nog iets van een verhaal zit.
Het is een soort abstracte kunst die op het eerste gezicht niets voorstelt, maar als je wat langer stilstaat bij het kunstwerk, dan kun je achterhalen wat de kunstenaar met zijn lyrisch abstract schilderen heeft willen zeggen. Weet je wat meer van de schilder dan kom je er snel achter wat zijn bedoeling is. De titel van het schilderij geeft je vaak een hint.
Het woord lyrisch abstract komt af van een kunststroming na de eerste wereldoorlog.
Spontaniteit en een persoonlijk handschrift, oftewel een eigen penseelvoering zijn de kenmerken van lyrisch abstract. Ik vindt een persoonlijk handschrift en een eigen stijl ook heel belangrijk. Het doet mij goed als mensen zeggen :”ik kon meteen zien dat dat werk van jou is”. Waarschijnlijk komt dat door mijn ritmische penseelvoering. Beweging, bijvoorbeeld dans, zijn belangrijke thema’s in mijn werk.
Het kijken naar Lyrisch abstracte kunst moet je eigenlijk ook een beetje leren. In het begin zie je alleen maar vlekken lijnen en kleurvlakken.
Ik werk graag in deze stijl. In het begin van mijn carrière wist ik niet eens dat wat ik maakte lyrisch abstract was. In mijn studententijd op de academie werd er nog vooral naar de waarneming gewerkt. Alhoewel naar de waarneming schilderen of tekenen voor mij geen probleem is, vond ik toen al, dat dat wat saai was en vond ik het heerlijk om te experimenteren met verf. Ik wilde meer dan alleen de realiteit. Meer dan alleen een figuratie waar je meteen in herkent wat het voorstelt. Soms ontstaan er van uit het onderbewuste vormen die veel meer zeggen dan de in de details uitgewerkte realiteit.
Ik heb schilderingen gemaakt waar ik achteraf van zeg dat deze lyrisch abstracte schilderijen veel meer uitdrukken van wat mij toen bezighield dan van de werken die ik naar de realiteit maakte. Dus als je een label wil plakken op mijn werk, dan past lyrisch abstract schilderen wel op mijn schilderijen.
Als ik schilder gebeurt dat vaak op muziek. Door het ritme en de melodielijn ontstaat er een dynamisch geheel. Van te voren bedenk ik wel wat ik ongeveer wil gaan doen. Ik heb namelijk al veel schetsen gemaakt, maar dan nog kan de eerste vlek op het doek, de eerste penseel lijnen mij weer op andere gedachten brengen en kan het hele proces van schilderen omgegooid worden. Soms maak je een verf streek waar je niet meer aan wil komen, omdat die streek meer zegt dan een heleboel verfstreken. Schilderen blijft altijd een verrassing.